Sep 6, 2008

BIC BERSAMA AJK MASJID HIDAYAH MENYEDIAKAN BUBUR LAMBUK

Satu lagi program BIC telah berjaya dilaksanakan sempena Program Penghayatan Ramadhan 1429H iaitu bergotong royong bersama AJK Masjid Hidayah membuat bubur lambuk. Program ini di ketuai oleh Us. Abd Hadi Ismail. Seramai hampir 50 orang ahli – ahli BIC terlibat di dalam membantu untuk menyiapkan bubur lambuk. Sekitar jam 5 Petang bubur lambuk diagih-agihkan kepada masyakat sekitar RPR Kidurong, Taman Jason, RPR Sibiew, Sg Plan dan Warga Hidayah. Di sini disertakan resepi dan bahan-bahan yang perlu untuk membuat bubur lambuk jenama BIC

.

( Contoh cara memasak untuk satu keluarga )


Bahan-Bahan:

Beras 1 pot, secubit halba, daging , garam secukup rasa, daun pandan, bawang putih hiris, lobak merah potong dadu (jika rajin dan suka) , bawang goreng (jika suka)
secubit serbuk lada putih, santan


Cara: -masukkan beras, bawang, daging, halba, daun pandan, lobak merah ke dalam periuk yang berisi air dan rebus sehingga mendidih
- masukkan santan, bawang goreng, serbuk lada putih,
-masak dalam lima minit, tutup api.


( Kalau tak jadi sila rujuk dengan Ustaz Abd Hadi 013 – 573 1321 )


Berikut gambar – gambar yang sempat di rakam sewaktu kerja – kerja penyediaan bubur lambuk BIC


Us Halim sedang memberi arahan kepada Akhi Firdaus

tentang cara memotong yang betul


Akhi Hassan memastikan daging dipotong dengan cara yang betul atau tidak


Us. Ruzaihan sedang tekun memotong daging


Us. Siroj menghiris bawang untuk digoreng


Abg Ramlee ( SU Masjid ) sedang asyik mengacau bubur

dengan dibantu oleh Us Ibrahim


Hj Omar ( penasihat BIC ) juga bersama - sama

dengan ahli - ahli BIC mengacau bubur lambuk


Ahli jemaah masjid mencuba mengacau bubur lambuk


" Seronok juga peluang kacau bubur lambuk ni "


" Wei! cepat - cepat, dah lewat ni, orang dah

beratur dah nak tunggu bubur lambuk kita ni "


Us Fuad, tekun menuang bubur ke dalam bekas,
takut-takut tertumpah...panas tuh


Alhamdulillah, kerja sama - sama, makan juga sama - sama. Tapi di dalam gambar ini, ketua tukang masak tak masuk, mana boss ni. Sorry Us Hadi..... Apapun terima kasih kepada semua Ahli - ahli BIC kerana dapat meluangkan masa, pada penderma - penderma, tidak ketinggalan kepada AJK Masjid, terutama kepada Pengerusi Ir Haji Naseer. Insyaallah ada kesempatan kita buat lagi yer....

- Abu Ierfan -




1 Komen:

Al-Muhandisah said...

Beras 1 pot je? utk seorang je ke? kalau nak buat utk ramai org kena banyak pot beras lah kan? sedap bubur lambuk tu... buatlah lagi..

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Walgreens Printable Coupons