Oct 8, 2008

ZIARAH UKHUWAH KE BRUNEI DARUSALAM

Sahabat BIC mengabadikan kenangan dengan keluarga Mufti Brunei.
Kelihatan tuan mufti dan isteri di apit oleh Haji Ghani

7 Oktober, Bintulu : Beberapa wakil sahabat dari BIC membuat Ziarah Ukhuwah ke Bandar Seri Begawan untuk melihat budaya masyarakat Brunei merayakan Aidilfitri. Alhamdulillah kami dikurniakan tahun ini dengan kesempatan bersolat aidilfitri sebanyak 2 kali. Kali pertama beraya di Limbang, manakala solat kedua di Bandar Seri Begawan. Di sini kami berkongsi catatan sepanjang berada 4 hari di Brunei Darussalam.

  • 30 September : Bertolak dari Bintulu ke Bandar Seri Begawan. Perjalanan mengambil masa 4 ½ jam.Berbuka puasa untuk hari terakhir Ramadhan 1429H di Kg Air Bandar Seri Begawan, bersama – sama dengan keluarga Tuan Haji Yusof. Pada malam itu di Brunei baru hendak melihat anak bulan sedangkan di Malaysia telah pasti raya pada 1 Oktober. Setelah diumumkan keputusan pada malam itu bahawa hari raya jatuh pada hari Khamis. Jadi kami terpaksa merancang untuk menyambut hari raya di Limbang memandangkan di Brunei masih lagi puasa pada 1 Oktober tersebut.
  • 1 Oktober : Kami makan pagi bersama dengan keluarga Haji Yusof. Mereka bersahur, tapi kami mengambil sunat makan sebelum solat aidilfitri. Jam 6.30 pagi, kami bergerak ke Limbang, kalau jalan tak sesak perjalanan kami hanya mengambil masa sekitar 20 minit sahaja. Oleh kerana jalan sesak terutama di pintu masuk sempadan, perjalanan kami memakan masa hampir 1 jam. Kami bersolat di Surau Kg Bakol, nasib baik sempat bersolat, kami berhajat untuk bersolat di masjid besar Limbang, tapi masa tidak mengizinkan untuk kami sampai di sana. Sepanjang hari ini kami beraya di Limbang, ziarah rumah kawan – kawan termasuk rumah Ustaz Zaini ( Penolong Pengarah Dakwah SPPIM ). Petang kami bergegas pulang ke Bandar Seri Begawan untuk bertakbir bersama – sama masyarakat di sana.
  • 2 Oktober : Sekali lagi kami bersolat aidilfitri, kali ini kami bersolat di Masjid Jamek Hasanal Bolkiah di Bandar Seri Begawan. Terasa amat seronok bilamana dapat berhari raya bersama masyarakat di sana. Setelah selesai bersolat, kami menziarahi keluarga Tuan Haji Yusof di Kampung Air. Ramai sanak saudara berkumpul di sana. Seharian suntuk kami beraya sehingga jam 10 malam. Ramai kenalan – kenalan baru yang kami temui, alhamdulillah.
  • 3 Oktober : Hari terakhir kami beraya di Bandar Seri Begawan. Pagi ini kami beraya di Rumah Mufti Brunei iaitu Yang Berhormat Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia (Dr.) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned. Peluang berhari raya di rumah beliau , merupakan pengalaman yang paling berharga bilamana dapat berbual – bual dan bergambar bersama keluarga beliau. Selepas itu kami menunaikan solat Jumaat di Masjid Hajah Mariam di Jerudong, selepas solat Jumaat kami pulang ke Bintulu. Alhamdulillah kami selamat sampai pada jam 6.30 petang. Keluarga Abang Ghani pulang pada keesokkan harinya, manakala keluarga Ust Abd Rahim pulang pada hari Ahad.

Begitulah catatan ringkas ini yang sempat untuk dikongsikan bersama – sama, mudah mudahkan syiar BIC telah dapat dikenali oleh orang – orang di Brunei. Insyaallah ada kesempatan dan waktu kita akan buat jaulah ke sana lagi dengan mengatur program – program yang lebih tersusun. Buat keluarga Tuan Haji Yusof, ucapan jazakumullah khairan khathiran diucapkan. Banyak bakti dan sumbangan tuan di dalam membina ukhuwah, ramai lagi rakan – rakan BIC yang ingin bertemu tuan. Mudah – mudahan Allah memberi kesihatan dan rahmat kepada tuan seisi keluarga.

Bersama - sama ini kami sertakan gambar - gambar untuk tatapan semua.

Perjalanan menuju ke Limbang, kelihatan jalan penuh sesak
di pintu masuk Limbang Malaysia


Berhari raya bersama - sama sahabat di Limbang.
Kelihatan Ust Mohd Jais berbaju jubah di hadapan

Hari raya di Brunei,
bersama dengan Imam Besar Masjid Jamek Hasanal Bolkiah

Abu dan Ummu Ierfan di hadapan pintu masuk Masjid Jamek Hasanal Bolkiah

Suasana beraya di Kampung Air

Di hadapan Masjid Omar Ali Saifuddin

Mufti Brunei berdoa agar IERFAN menjadi ulamak

Gambar kenangan dengan keluarga Tuan Haji Yusof ( berbaju biru sebelah kanan )

0 Komen:

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Walgreens Printable Coupons