Jan 3, 2009

Apakah kita prihatin?


Cebisan rakaman kekejaman Israel. Mereka melakukan pembunuhan dan kekejaman tidak lain dan tidak bukan semata-mata kerana kesombongan mereka.

1 Komen:

ZaHaN @Namo37 said...

Banyak yang boleh kita lakukan kalau kita benar-benar ingin membantu.

Demonstrasi hanya tindakan kecil.Bagi Pemerintah Israel dan Amerika yang berFIKIR,mereka bertuhankan rasional.Rasional mereka mengatakan orang Islam lemah kerana hanya bersimpati dari jauh.Mereka tidak percaya pada doa (prayer) sebab mereka tidak percaya Tuhan yg Satu dan Maha Kuasa.

Perhatikan gelagat orang Malaysia sendiri.Kita seronok tinggal di rumah masing-masing, bekerja ke sekolah dan pejabat,makan di hotel,tidur-tidur dan hidup selesa.

Hanya segelintir orang yg Allah pilih seperti Mercy Malaysia utk berada di sana dan melihat sendiri penderitaan yg dihadapi oleh saudara Islam kita di sana.Bayangkan jet-jet pejuang terbang melintasi kepala,dentuman bom yang kuat dan mayat yang bergelimpangan.

Ana rasa Palestin menderita berpuluh tahun kerana kita (dan orang Arab) tidak mempunyai perasaan sebagaimana kita di Malaysia.Kita masih tidak ditindas dengan sebenar-benar penindasan.Dengan itu ramai orang Islam tidak rasa tertekan dengan nasib saudara sendiri.Satu hari nanti Islam akan bangkit dengan sebesar dan sekuat kebangkitan yang bergelombang dalam rohani dan fizikal.Rintihan doa,kata-kata dan tunjuk perasaan yang diikuti dengan tindakan oleh fizikal.

Allah sudah berfirman yg bermaksud: "Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?"

Pendek kata,orang Palestin tidak berilmu,mereka tiada perancangan, tidak tahu bagaimana caranya yang terbaik untuk mempertahankan bumi bertuah yang mereka duduki.Mereka mesti mengatasi Israel dan AS dari segenap segi,seperti apa yang kita lakukan di Malaysia sekarang.Sampai ke hari ini Palestin belum merdeka,maka perjuangkanlah kemerdekaan Palestin dahulu.Nasib masyarakat Palestin amat malang kerana tiada sempadan yang memisahkan mereka dengan Yahudi,bahkan dalam negara Palestin sekalipun.

Kesimpulannya,apa perasaan anta yang sebenar apabila menatap mayat Islam yang ramai bergelimpangan.Inna lillahi wainna ilaihi rajiun...itulah ucapan yang sebaiknya.Sesungguhnya kepadanyalah kita kembali..

Cuba anta fikir,kalau Rasulullah masih hidup apa yang akan baginda lakukan?-mengambil pelajaran dari perang Khandaq dan fathu Makkah.

Sekian,catatan perjuangan.



(Ya,kita prihatin.Sbg seorang guru,apa yg boleh aku lakukan Ya Allah... :()

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Walgreens Printable Coupons