Nov 8, 2009

Bengkel Penghayatan Solat (Nisa' Kindness 2009)


Bintulu, 8 November - Nisa' Bintulu dengan kerjasama Bintulu Iqra' Center dan Yayasan AMAL Malaysia Cawangan Sarawak telah menganjurkan Bengkel Penghayatan Solat (BPS) di Kampung Penan Muslim Batu 12 1/2. Seramai kira-kira 15 orang penduduk kampung tersebut menyertai bengkel ini.

Sukarelawan Nisa' berkumpul di Masjid As-Syakirin pada jam 8 pagi sebelum memulakan perjalanan ke sana. Taklimat program disampaikan oleh Puan Zaiton bt Mat Said selaku Pengarah program. Taklimat diakhiri dengan bacaan doa selamat oleh Tuan Haji Bakar selaku Penasihat BIC.

Program bermula pada jam 9.45 pagi yang dimulai dengan bacaan doa oleh Cik Norhuda bt Abdullah dan diteruskan lagi dengan ucapan alu-aluan Puan Zaiton bt Mat Said, Pengarah BPS kali ini. Program diserikan lagi dengan tayangan video mengenai kepentingan solat.

Sesi ceramah pertama program ini menyentuh mengenai Wudhu yang disampaikan oleh Ustazah Norhaslina Ahmad Untong. Ceramah kedua yang disampaikan oleh Ustazah Fadzliana btWahab pula membincangkan tentang Solat. Selesai kedua-dua sesi ceramah, peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan diketuai oleh 2 orang fasilitator. Dalam kumpulan kecil ini, peserta diberikan penjelasan dengan lebih lanjut mengenai ibadah wajib ini.

Sebelum program berakhir, sedikit sumbangan diberikan kepada penduduk kampung tersebut, yang disampaikan oleh Tuan Haji Bakar. Tidak dilupakan juga, penyampaian cenderahati kepada semua peserta bengkel. Moga amalan yang sedikit ini diterima Allah.




0 Komen:

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Walgreens Printable Coupons