May 30, 2009

Manisnya Dikasihi Orang



Siapa yang tak mahu dikasihi?
Semua orang mahu dikasihi.Dari sekecil-kecil insan,hinggalah yang tua.Kerana sememangnya lumrah manusia ingin dikasihi.

Pelbagai cara yang diguna oleh seseorang untuk menarik perhatian orang lain supaya dirinya disayangi.Contoh yang mudah,bayi menangis menarik perhatian ibu ayah.Jarang sekali kita lihat,ibu dan ayah membiarkan cahaya matanya menangis sendirian tanpa diambil bena.Tetapi,selalu;sering;setiap saat;masa;ketika..kita lihat orang tua menunggu anaknya pulang ke kampung halaman.Tunggu tanpa jemu meskipun bertahun lama tidak pulang.Tak pernah kita ambil kisah semua itu.Memanglah mereka tidak memaksa,tetapi diri sendiri perlulah ingat.Ibu dan ayah memerlukan kasih sayang kita juga.

Saya ingat lagi masa saya kecil-kecil dulu.Ibu dan abah saya singgah di suatu rumah orang-orang tua.Tak ingat kat mana.Saja-saja ziarah.Tengok keadaan orang-orang tua yang ada kat situ.Saya rasa sedih sangat tengok wajah-wajah mereka.Saya tak tahulah,kalau tengok muka orang tua,automatik macam nak nangis.Kenapa mereka duduk kat situ,saya pun tak tahu.Sebab duduk kat kampung boring agaknya.Anak asyik tak balik-balik kot.Masa tu,saya nak dijamu biskut bantal.Kesiannya lah kat nenek tu.Biskut pun dah masuk angin.Saya bukannya sedih sebab biskut tu masuk angin,tetapi mengenangkan nasib nenek tu.Manalah anak-anaknya.Biarkan mak macam tu.

Roomate saya pernah berpesan.Sayangilah ibu ayah selagi mereka ada.Roomate menangis-nangis bercerita,dia sangat menyesal tak sempat menyayangi arwah ayahnya betul-betul semasa hidupnya.Sayu dengar cerita dia.

Imam Muslim di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan sebuah hadith yang berbunyi:

Maksudnya: “Kehinaan bagi sesiapa yang memiliki kedua ibu-bapanya yang tua salah seorang atau kedua-duanya, dan tidak dapat memasuki syurga.”[1]

Al-Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadith ini berkata: “Hadith ini berupa galakan untuk berbuat baik kepada ibu-bapa dan besarnya pahalanya, maknanya berbuat baik kepada mereka berdua ketika mereka tua dan lemah dengan memberi khidmat atau nafkah atau selainnya menjadi sebab dapatnya memasuki syurga, dan sesiapa yang mengurangi perkara ini (berbuat baik kepada ibu-bapa), dia terlepas dari dapat memasuki syurga dan Allah menghinakannya.”[2]

Demikian betapa besarnya kedudukan berbuat baik kepada ibu-bapa sehingga ia menjadi sebab beroleh syurga ataupun neraka.

Di dalam al-Adab al-Mufrad[3] al-Imam al-Bukhari meriwayatkan sebuah hadith daripada Ibn ‘Abbas R.A. yang didatangai seorang lelaki dan bertanya:

Maksudnya: “Aku telah meminang seorang wanita, akan tetapi ia tidak menerima pinangan-ku, kemudian wanita itu dipinang oleh lelaki lain, dan wanita itu menerimanya, maka timbul perasaan cemburu aku terhadap wanita itu, lalu aku membunuhnya. Apakah bagi-ku ada peluang (diterima) taubat?
Ibn ‘Abbas bertanya: “(Apakah) Ibu-mu masih hidup?”
Jawab lelaki itu: “Tidak.”
Kata Ibn ‘Abbas: “Bertaubatlah kepada Allah A.Z.W.J. dan hampirkanlah diri kepada-Nya semampu-mu.”
‘Atho bin Yasar berkata: “Aku pergi bertanya kepada Ibn ‘Abbas: “Mengapa anda bertanya kepada lelaki itu apakah ibunya masih hidup?”
Jawab Ibn ‘Abbas: “Sesungguhnya aku tidak mengetahui adanya satu amalan yang lebih hampir kepada Allah A.Z.W.J. lebih daripada berbuat baik kepada ibu.”[4]

Hadith ini menunjukkan kepada kita bagaimana berbuat baik kepada ibu dapat menghapuskan kesalahan yang dilakukan, kerana itu sahabat Nabi S.A.W. Ibn ‘Abbas r.a. bertanyakan keadaan ibu lelaki tersebut apakah masih hidup ataupun tidak, sehingga dia dapat berbuat baik kepada ibunya, seterusnya dapat menghapuskan kesalahan dan dosanya. Dari Abu Hurairah R.A. Nabi S.A.W. bersabda:

Maksudnya: “Seorang anak tidak dikira dapat membalas kebaikan bapanya, melainkan jika dia mendapati bapanya menjadi hamba (kepada seseorang), kemudian dia membelinya dan memerdekakan bapanya itu.”[5]

wallahu'alam...

0 Komen:

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Walgreens Printable Coupons